Ca 30 deltakere fra Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Røyrvik og Namsskogan deltok i går på heldags vertskapskurs på Trixie.
Kursholder Märit Torkelsson loset oss gjennom vertskapets alle fasetter og utfordringer gjennom dagen. Torhild Lamo og Tore Tødås, forvaltere i hhv Lomsdal-Visten/Njaarke og Børgefjell/Byrije presenterte “sine” parkers verneverdier og hvordan forvaltninga kan bidra til ulike former for lokal verdiskaping.
Daglig leder i organisasjonen Norges nasjonalparkkommuner og nasjonalparklandsbyer, Bjørn Åge Jensen hadde tatt turen fra Lom for å fortelle om den nasjonale satsingen på nasjonalpark som merkevare.Merkevaren Norges nasjonalparker ble lansert i april 2015 og har fokus på verdiskaping, besøksforvaltning og vern. Kan nasjonalparkene våre bli en internasjonalt kjent attraksjon som et globalt publikum vil komme for å oppleve? I så fall, hva betyr dette for oss som lokale næringsaktører, forvaltningsmyndigheter og lokalsamfunn?
Ideer til nye produkter og behov for tiltak rundt verneområdene kom fram gjennom gruppearbeid, og deltakerne knyttet nyttige kontakter på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Foredragene ligger i pdf-format under artikkelen
Arrangør var nasjonalparkkommunene Grane og Røyrvik i samarbeid med Norges nasjonalparkkommuner og nasjonalparklandsbyer samt Innovasjon Norge.
Teknisk arrangør var Grane næringsutvikling as.
Takk til Rahim på Trixie for godt vertskap og servering under kurset.