Vertskapskurs med nasjonalparkfokus

Ca 30 deltakere fra Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Røyrvik og Namsskogan deltok i går på heldags vertskapskurs på Trixie.

img_07501

Kursholder Märit Torkelsson loset oss gjennom vertskapets alle fasetter og utfordringer gjennom dagen. Torhild Lamo og Tore Tødås, forvaltere i hhv Lomsdal-Visten/Njaarke og Børgefjell/Byrije presenterte “sine” parkers verneverdier og hvordan forvaltninga kan bidra til  ulike former for lokal verdiskaping.
Daglig leder i organisasjonen Norges nasjonalparkkommuner og nasjonalparklandsbyer, Bjørn Åge Jensen hadde tatt turen fra Lom for å fortelle om den nasjonale satsingen på nasjonalpark som merkevare.Merkevaren Norges nasjonalparker ble lansert i april 2015 og har fokus på verdiskaping, besøksforvaltning og vern. Kan nasjonalparkene våre bli en internasjonalt kjent attraksjon som et globalt publikum vil komme for å oppleve? I så fall, hva betyr dette for oss som lokale næringsaktører, forvaltningsmyndigheter og lokalsamfunn?

img_07111

Ideer til nye produkter og behov for tiltak rundt verneområdene kom fram gjennom gruppearbeid, og deltakerne knyttet nyttige kontakter på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Foredragene ligger i pdf-format under artikkelen

Arrangør var nasjonalparkkommunene Grane og Røyrvik i samarbeid med Norges nasjonalparkkommuner og nasjonalparklandsbyer samt Innovasjon Norge.
Teknisk arrangør var Grane næringsutvikling as.

Takk til Rahim på Trixie for godt vertskap og servering under kurset.


Les også

Løypemeldingen Nord-Norge

  Løypemeldingen er en serie av regionale bærekraftsundersøkelser som er utarbeidet av PwC i samarbeid med lokale næringsforeninger. Formålet er […]

Besøkssenter skog

Grane næringsutvikling har den siste måneden jobbet sammen med Grane kommune og Helgeland museum for å få et besøkssenter skog […]